”MARMANING wong agung padha angluruh sarira, dipun nata ing
uripira sejati, uripira neng dunya”. Suluk Wujil mengungkap kemanusiaaan dan
simbolisme sebagai bagian integral dari budaya Jawa, yang terekspresikan dari
kebiasaan orang-orang yang besar mencari pribadinya untuk dapat mengetahui
dengan tepat hidup mereka yang sebenarnya di dunia ini.
Apa yang ditekankan? Tak lain adalah kawruh, yakni agar
orang mengetahui tentang hidup yang sebenarnya, yang tercermin dalam kesadaran
manusia terhadap keberadaan tubuh mereka. Secara konsepsional, budaya Jawa
mengingatkan akan pengetahuan tentang
kehidupan, bahkan ”dunia”, ada dalam eksistensi tubuh manusia. Hal itu
dimungkinkan, mengingat dalam tradisi Adam yang diciptakan oleh Allah dengan
menggunakan empat anasir semesta purba (tanah, api, angin, air), yang merupakan
bahan (karena ada sifat-sifat ke-rabbi-an) maka mampu melahirkan kehidupan
manusia yang sedemikan kuat (kahar), mulia (jalal), indah (jamal) dan sempurna
(kamil).
Dalam menekankan pentingnya kawruh, kadang pujangga
memberikan suatu treatment. Orang Jawa ditantang untuk terlibat memikirkan
hubungan anasir penciptaan dengan jasmani. Sifat-sifat masuk dan keluar melalui
pernapasan memengaruhi keremajaan dan kedewasaan, kekuatan dan kelemahan, ada
dan tiada, mati dan hidup. Itulah latar mengapa tubuh dianggap bagaikan sebuah
”sangkar”. Ketika kita ingin mengenali ”burung”-nya, maka harus berani
membersihkan diri, merenungkan kehidupan dengan arah yang tajam dan menep.
Kepentingan manusia (yang tak terkendali) potensial untuk menghancurkan
ekosistem kehidupan, dan hal satu-satunya yang tak berubah hanyalah pengetahuan
yang sempurna, yang meluas kepada pengenalan adanya Tuhan. Titik tolak ini yang
mendorong pendidikan humaniora Jawa menekankan akan pentingnya manusia agar
mengenali diri sendiri, dan dengan mengenal diri sendiri berarti ia telah
mengenal Tuhannya. Dalam kenyataan sehari-hari, orang yang telah mengenal
Tuhannya diindikasikan dari sikap dan tindakannya. Konon, mereka takkan gegabah
dalam menyampaikan sikap dan pendapatnya, kecuali jika memang sudah jelas akan
maksud, kelengkapan argumen dan perspektif maknanya terhadap kehidupan
masyarakat.
Prinsip yang mereka pegangi, ”diam tak-boleh kosong, bicara
tak-boleh kopong”. Kearifan dalam hidup bukan lagi sekedar dinyatakan dalam
lambang-lambang dan seremonial, melainkan lebih dalam kemauan dan
perbuatan-perbuatan yang nyata.
Inilah yang dinyatakan sebagai ”laku” yang benar, dan
ditegaskan, bahwa orang tidak boleh memilih tempat yang keliru. Di sini, budi
luhur dianggap sebagai perantara untuk mencapai kesempurnaan hidup, yang
diperoleh melalui pengendalian hawa nafsu. Orang yang dapat mengendalikan hawa
nafsu, mereka dianggap akan memiliki hati yang lebih awas dan perasaan yang
lebih tajam, serta memiliki kemampuan untuk mengetahui hidup dari jiwa-raga
diri sendiri (kang bisa anguningani marang uriping jiwa-ragane dhewe). Dalam
humaniora Jawa, puasa merupakan inti dari tindakan dalam pengendalian hawa
nafsu, yang metodanya biasa disebut tirakat atau bertapa. Secara umum di
dalamnya mengandung nilai-nilai esoterik sebagai suatu wahana hubungan manusia
dengan Tuhan, yang amat penting untuk menjadi kerangka spiritual sebagai
pengeyuban seseorang dalam kerangka tujuan kesejahteraan hidupnya. Seperti
dijanjikan Tuhan: ”Lamon sira mara ing Ingsun kalawan puasanira, Sun aubi sira
ing dina kiyamat. Puasanira iku minaka tetebenging api naraka”.
Interdependensi antara pengendalian diri dengan kawruh dan
pengaruhnya terhadap hubungan sesama manusia dalam bebrayan ageng, merupakan
bagian dari adab ilahi (al-adab al-ilahi). Ia sebagai suatu ibadah ”laku”
merupakan bagian dari ajaran yang ditetapkan untuk diamalkan para hamba-Nya.
Mengendalikan nafsu dalam konteks kesopanan ilahiah,
luberannya akan tercermin melalui sikap andhap asor dan budi pekerti yang
mulia, sebagai tanda bahwa seseorang itu telah mengalami proses esoterik yang
melahirkan rasa hati yang dipertajam, dengan aura spiritual sebagai pantulan
dari keberhasilan upaya-upaya meningkatkan kemampuan dirinya.
Suatu langkah yang benar dalam kaitan kawruh kang linuhung,
bahwa metoda pengendalian diri merupakan sesuatu yang fungsinya bagai ragi
dalam pendapat (reragi panemu), sedangkan kawruh bagaikan ikan atau substansi
ilmunya (ngelmu kang minangka ulam). Jika keduanya diperbandingkan dalam
posisinya masing-masing, memang harus ada keseimbangan antara substansi (isi),
metoda pengendalian (cara) dan instansinya (wadah). Dikatakan, bahwa: ”Tapa
tanpa ngelmu iya nora dadi, yen ngelmu tanpa tapa jeplang-jeplang nora wurung
dadi, asil nora wedhar hing trapnya” (Bertapa tanpa dengan ilmu tidak akan
mampu menghasilkan sesuatu produk yang koheren, sedang ilmu tanpa bertapa
menghabiskan waktu saja, yang pada akhirnya bisa saja menghasilkan produk tetapi tidak dapat
diterapkan dalam pelaksanaan yang nyata). ... He he he . . . Edan Tenan. Salam
Rahayu kanti Teguh Slamet Berkah Selalu Lurr... Semoga Bermanfa’at. Amiin
Ttd: Wong Edan Bagu
Pengembara Tanah Pasundan
Ne(p)su sing Perlu:
NALIKA sing diduweni lan diaji-aji dumadakan didhaku liyan,
wis samesthine kita nesu? Nalika sing digantha-gantha lan diupakara jebul
dirusak dening tangan culika, wis kudune kita nesu? Nanging ati-ati, merga yen
waton nesu, bisa-bisa malah mbatalake laku.
Sabar iku perlu. Nahan hawa nepsu perlu. Nanging ora banjur
ateges nesu iku ora perlu. Perlu. Wong perlu nesu, malah bisa diarani kudu bisa
nesu. Coba bayangake yen ana wong lanang, mangka ngerti bojone lagi digonjak
dening wong lanang liya tetep meneng wae. Sabar alesane. Mesthi bakal nuwuhake
tandha pitakon, wong kaya ngono kuwi lanang tenang apa mung lanang-lanangan.
Utawa, upama lanang tenan, dudu jinise wong lanang sing nduwe tanggung jawab.
”Sedumuk bathuk senyari bumi, cilik dijiwit anake, gedhe
dijawat bojone, direwangi pecahing jaja wutahing ludira”. Kuwi unen-unen sing
kudune dilabuhi saben wong lanang. Klebu, yen perlu kanthi nesu!
Merga apa? Merga kanthi nesu, temene dheweke lagi nuduhake
tanggung jawabe. Uga kewanene. Sebab, mokal wong wani nesu yen ora nduwe
kewanen.
Kewanen iku kang dadi landhesane. Kanthi kewanen, kanthi
tanggung jawabe, kanthi nesune, pranyata dheweke bisa mratelakake dhiri
minangka wong lanang sing ora mung ”rumangsa andarbeni”, nanging uga wani
”angrungkebi”.
Sanajan ”mung” nesu, ora angger wong wani nesu. Sing diwedeni
ora merga nesune, nanging sapa sing dinesoni. Gampange, mokal wong bakal nesoni
wong liya yen dheweke ora wani karo wong mau. Dene kewanen mau landhesane
werna-werna. Upamane merga kekuwatane sing luwih onjo tinimbang sing dinesoni
utawa pangkate sing luwih dhuwur. Saora-orane padha. Saupama pangkate luwih
endhek, mesthi ana alesan liyane. Yen ora? Nekad jenenge.
Nanging nekad uga ora mesthi ateges ngawur. Merga jroning
nekad, sok-sok thukul kekuwatan anyar, kekuwatan sing sadurunge ora kenyana-nyana.
Ewasemono, mesthi wae ora saben nekad bakal nuwuhake kekuwatan mengkono lan
asile uga bakal apik.
Kekuwatan Triwikrama;
Nesu pancen bisa kanggo nggugah kekuwatan sing sadurunge
sumimpen. Mung kanthi nesu, kekuwatan mau ngejawantah. Kuwi yen ing jagad pewayangan
asring diarani triwikrama.
Ing lakon Kresna Duta, Prabu Kresna disraya Pandhawa supaya
rundhingan karo Kurawa. Disekseni para dewa, Duryudana saguh mbalekake Astina
sigar semangka marang Pandhawa. Nanging bareng para dewa kondur makayangan, Duryudana
njabel kesaguhane. Layang prajanjen kang wis ditapakastani narendra kekarone,
disuwek-suwek. Setyaki, sing ngampingi-nganpingi Kresna, dipontheng-pontheng
bala Kurawa. Kapara Duryudana uga aweh sasmita supaya adhi-adhine ngrangket
Kresna.
Mesthi wae Kresna nesu. Saka nesune, titisane Dewa Wisnu mau
banjur triwikrama malih dadi brahala sing gedhene sagunung anakan. Kurawa bubar
salang tunjang katrajang ngamuke Buta Balasrewu sing ora liya malihane Kresna
nalika triwikrama mau.
Ora mung Kresna. Prabu Arjunasasrabau uga bisa triwikrama
nalika rumangsa dianggep sepele dening Sumantri. Dene Dasamuka, nalika klimaks
anggone nesu, uga ngetokake penampilane sing nggegirisi: rai sepuluh utawa
sirah sepuluh metu bareng saka awake. Bebarengan karo kuwi, kekuwatan sing
ngedab-edabi uga metu.
Triwikrama, yen mirid saka tetembungane, ateges nyawijekake
jagad telu manunggal dadi siji utawa telung pecak wis kuwawa nggulung jagade
manungsa, jagade denawa, lan jagade dewa. Kanthi mangkono, ateges kekuwatan
sing ana dadi matikel-tikel.
Nesu, kanthi triwikrama, pranyata fungsional. Fungsional
kanggo nuduhake kekuwatan lan kawibawane. Kanthi mengkono, mungsuh bakal dadi
mengkeret kewanene.
Yen ing jagading pewayangan nesu bisa diwujudake kanthi
triwikrama, ing jagad kasunyatan, nesu bisa diwujudake kanthi maneka warna. Ana
sing nesu kanthi ngamuk, nanging ora kurang uga sing nesu kanthi meneng. Nalika
nesu marang sewenang-wenangi Walanda sing ngrampas aksese para blandhong
manfaatake alas pejaten lan asile, Samin Surontika milih: meneng, meneb,
mantheng, mijeni. Kuwi sing nganti seprene dadi gegebengane sedulur sikep.
Tumrap sing nduwe kekuwatan, bisa wae nesu kanthi ngamuk.
Nanging kanggone sing ringkih utawa bakal kalah yen ngamuk, sok-sok mutung dadi
pilihan. Iki uga mujudake ekspresine wong nesu, luwih-luwih sing dhasare nduwe
watek cegok aten.
Yen ngamuk lan mutung akibate bisa asipat negatif, mesthi
wae yen ngono ora kabeh nesu iku perlu merga ora apik. Apik kuwi bisa ditaker,
ora mung saka niyate, ora mung saka lakune, nanging uga saka akibat sing
ditimbulake. Telu-telune kudu bareng dadi takeran.
Upamane, nesu marang wong sing pancen ora bisa dinesone, ya
kanggo apa maneh? Luwih becik energi sing kanggo nesu disalurake kanggo
tumindak liyane sing luwih nduwe manfaat.
Ana maneh sing luwih perlu digatekake. Prayoga ora ngadhepi
wong nesu kanthi nesu. Ibarate lenga karo geni, ketemu mesthi dadi mak bel. Yen
wong nesu ketemu karo wong nesu, mokal karampungane dadi luwih apik.
Semono uga, ora gampang kepancing nepsu iku luwih utama
tinimbang nesu. Jalaran saben nesu kerep-kerepe banjur dadi kurang waspada, yen
orang malah dadi lali. Mula marang kang nesu, lumrah dikandhani supaya eling.
Merga kebranang ing nepsu, Arya Penangsang ora bisa
ngendhaleni dhiri, satemah dadi lali manawa dheweke wis diwanti-wanti Sunan
Kudus supaya ora nglungguhi dhampar sing wis dirajah. Semono uga nalika
didhawuhi pasa patang puluh dina, ing pungkasane dina tetep wae kepancing nepsu
lan nesune.
Klimakse nalika Adipati Jipang iku kudu perang tandhing
lumawan Danang Sutawijaya ing tepining Bengawan Sore. Merga kebrongot saka
nesune, dheweke lali manawa ora entuk nglangkahi kali gedhe iku. Akhire, merga
lali, Arya Jipang nemahi pati mungsuh karo bocah sing manut petung ora ana
apa-apane iku.
Nesu pancen perlu, nanging sisip sembire ana kurang begjane
bisa mbilaeni. Nesu pancen perlu, kuwi yen bener niyate, yen pener pangreksane,
lan apik uga akibate. Yen ora, mung gawe cabare laku, kayadene cabar-wigare
para satriya nalika tapa merga ora kuwawa meper hardaning nepsu lan nesu.
Sebab, nesu yen ora kepeneran, bisa-bisa malah gawe gedhe lan gumedhene sing
dinesoni. ... He he he . . . Edan Tenan. Salam Rahayu kanti Teguh Slamet Berkah
Selalu Lurr... Semoga Bermanfa’at. Amiin
Ttd: Wong Edan Bagu
Pengembara Tanah Pasundan
Tidak ada komentar:
Posting Komentar