Soal
KELUH KESAH, KERAGUAN DAN KESENGSARAAN
Dari
Kitab Kuno.
Di
terjemahkan oleh: Wong Edan Bagu
Keluh-kesah
dan keraguan merupakan sikap negatif yang membawa energi negatif dan pada
gilirannya orang yang sebenarnya tidak terlalu sengsara menjadi sengsara betul.
Ungkapan-ungkapan keluh-kesah pernah saya tulis dalam “orang-orang sengsara dan
apes dalam paribasan Jawa”. Apa manfaat keluh kesah? Rasanya kok tidak ada.
Kita dididik untuk tidak berkeluh-kesah bahkan sejak masih Pramuka Siaga. Kita
selalu nyanyi: Apa guna keluh kesah; apa guna keluh kesah ...... Demikian pula
keraguan; mengapa orang harus ragu yang buntutnya merasa tidak mampu. Sapa
temen nemu temen aja nganggep mokal ganthamu. Kalau orang menjadi tidak mampu
melakukan apa-apa ya sengsara lah tahap terminalnya. Selamat membaca, semoga
ada manfaat yang dapat dipetik.
1.
KELUH KESAH: KARENA MENGEJAR AMBISI;
Wong
kang kebak dening pepenginan iku adate banjur ngangsa-angsa, mula lakune uga banjur
miyar-miyur. Kepengkok gawe sethithik bae sing digedhekake pangresulane,
tundhone atine gampang pepes lan nglokro. Beda karo wong kang wicaksana uripe
mesti mawa tekad lan tujuwan. Bebasan tiba kaping pitu gemregah tangi kaping
wolu ngrungkebi tekad lan tujuwane.
TERJEMAHAN:
Orang
yang terlalu banyak keinginan hidupnya menjadi “ngaya”, jiwanya menjadi labil.
Kena hambatan sedikit saja yang dibesarkan adalah keluh-kesah, akibatnya
menjadi patah semangat. Beda dengan orang bijaksana yang hidup dengan tekad dan
tujuan. Ibarat jatuh tujuh kali dia bangkit delapan kali demi tekad dan
tujuannya.
2.
KELUH KESAH: MENGHILANGKAN KEKUATAN FISIK DAN ROHANI;
Sok
sapaa bakal nduweni rasa kurmat marang wong kang tansah katon bingar lan
padhang polatane, nadyan ta wong mau nembe bae nandhang susah utawa nemoni
pepalang ing panguripane. Kosokbaline wong kang tansah katon suntrut kerep
nggrundel lan grenengan merga ora katekan sedyane iku cetha bakal koncatan
kekuwataning batin lan tenagane., tangeh lamun entuka pitulungan, kepara malah
dadi sesirikane mitra karuhe.
TERJEMAHAN:
Siapapun
akan menaruh rasa hormat kepada orang yang selalu kelihatan cerah walaupun
orang tersebut sedang dalam kesusahan atau mengalami hambatan dalam hidupnya.
Sebaliknya orang yang selalu kelihatan muram, sering menggerutu dan
berkeluh-kesah karena apa yang diinginkan tidak tercapai, jelas bakal
kehilangan kekuatan batin dan energinya. Tidak mungkin memperoleh pertolongan,
malah dijauhi teman-temannya
3.
KELUH KESAH: MERINGKIHKAN TEKAD, MENJADIKAN MISKIN;
Kerep
nggresah lan ngresula iku nuduhake karingkihane tekad. Senadyan dingresulanana
sedina ping pitulikur, ora bisa owah nasibe. Nggresah lan ngresula iku padha
karo sambat. Wong sambat iku kena bae, nanging yen isih keduga aja dhemen
sambat. Ngresula bisa dadi mala, panggresah bisa dadi bubrah, dene pisambat iku
dalane wong kang seneng mlarat, jalaran sakehing gegayuhan kang disangkani
sarana sambat mono adate mung gayuk-gayuk tuna, apa kang digayuh tanpa ana
kabul wusanane.
TERJEMAHAN:
Sering
berkeluh-kesah menunjukkan ringkihnya tekad. Walaupun kita berkeluh-kesah
sehari 27 kali, nasib tidak akan berubah. Manusia boleh saja berkeluh-kesah,
tetapi lebih baik jangan suka berkeluh-kesah, karena hanya akan menimbulkan
malapetaka. Keluh kesah adalah jalan menuju kemiskinan, karena semua cita-cita
yang dilandasi keluh kesah tidak akan ada hasilnya.
4.
KELUH-KESAH: MENUTUP SUMBER PENGHIDUPAN;
Aja
sok ngresula. Wruhna yen pangresula iku sawijining mala, dene panggresah mono
agawe bubrah. Yen wis nggresah padatane banjur lali marang kewajibane sing kudu
diayahi sarta kemba marang sadhengah pakaryan. Sing sapa esuk-esuk wis sambat
ngaru-ara ing bab ngrekasane urip, wong mau prasasat mbuntoni sumbering
pangupa-jiwane dhewe. Ora trima marang pandum peparinge Pangeran Kang Murbeng
Dumadi.
TERJEMAHAN:
Jangan
sering berkeluh-kesah karena keluh-kesah itu bahaya yang mengundang malapetaka.
Keluh kesah akan membuat kita lupa dan tidak bersemangat mengerjakan
tugas-tugas yang harus dilakukan.Siapa yang pagi-pagi sudah berkeluh-kesah
menangisi beratnya kehidupan sebenarnya orang itu telah menutup sumber
penghasilannya sendiri, tidak menerima terhadap “pandum” pemberian Allah SWT.
5.
KERAGUAN: BERASAL DARI PIKIRAN KITA SENDIRI;
Sebab-sebab
kang gawe ciliking ati lan cekleking semangat iku adhakalane dumunung ing
gegambarane pikiran kang sarwa nguwatirake marang lelakon kang durung kelakon,
temahane pikiran dadi peteng, lumuh ihtiyar lan koncadan gregeting makarya.
Katimbang nyumelangake barang kang durung bisa ginrayang rak luwih becik aja
pegat ing ihtiyar kanthi nenuwun marang sihing Kang Murbeng Kuwasa, jer iya
mung Panjenengane kang murbawasesa urip kita. Klawan mengkono insyaallah kowe
ora bakal ngedhap ngadhepi sakehing lelakon.
TERJEMAHAN:
Penyebab
kecil hati dan patah semangat sering berada dalam gambaran pikiran kita sendiri
yang khawatir dengan hal-hal yang belum terjadi. Hasilnya pikiran menjadi
gelap, malas berikhtiar dan kehilangan semangat kerja. Daripada mengkhawatirkan
hal-hal yang belum bisa diraba, lebih baik kita tidak berhenti ikhtiar disertai
doa memohon belas kasihan Yang Maha Kuasa. Karena hanya Dialah yang menguasai
hidup kita. Dengan demikian insyaallah kamu akan tabah menghadapi semua hal.
6.
KERAGUAN: DIOBATI DENGAN TEKAD TETAPI BUKAN NEKAD;
Rasa
was sumelang iku nerakake wong sing arep nggayuh kemajuan. Sapa kang wis
ketaman rasa iki salawase ora bakal bisa maju. Ing sabarang tandang-tanduke
sarwa tidha-tidha lan tansah awang-awangen ngadhepi kangelan kang bakal
memalangi laku. Kosokbaline tekad iku rasa ciptaning karsa kang wis gembleng.
Dadi yen ana kepenak lan orane bakal didhadhagi lan diterjang wani. Kang
pinandeng mung bakal tekaning sedya. Nanging tekad mono beda banget karo nekad,
yen nekad kuwi uwohing pakarti kang tuwuh saka kajudheganing nalar sing
tundhone keconggah tumindak nistha, merga koncadan pepadhang.
TERJEMAHAN:
Rasa
was-was itu penghambat orang yang ingin mencapai kemajuan. Siapa yang
dihinggapi perasaan ini selamanya tidak akan maju. Semua tingkah-lakunya serba
ragu-ragu dan gamang menghadapi hambatan dan kesulitan. Sebaliknya tekad adalah
karsa yang sudah bulat. Senang tidak senang akan dihadapi dan diterjang dengan
berani. Yang diinginkan hanyalah tercapainya tujuan. Tekad tidak sama dengan
nekad. Nekad adalah buah pekerjaan yang tumbuh dari kemelutnya pikir yang bisa
berakibat mau melakukan tindakan nista, karena sudah kehilangan akal sehat.
7.
JANGAN MENSUGESTI DIRI SENDIRI DENGAN: SAYA TIDAK MAMPU;
Akeh
wong kang sadurunge nyoba ngayahi pagaweyan wis dipathok dhisik sarana tembung
“Ah, aku ora bisa”. Dayaning tembung “ora bisa” satemah numusi ora bisa
temenan. Awit entek-entekane pocap mangkono iku ateges ngapesake awake dhewe.
Luwih maneh banjur lumuh ing pambudi. Samubarang kang diudi ora bakal dadi.
Barang kang ora diluru tangeh bisane ketemu. Mulane percayaa marang dhiri
pribadi. Ciptanen kanthi mantheng ing ati lan enggal makartiya. Kekuwataning
manungsa iku dumunung sajroning cipta, sauger sinartan pamarsudi klawan temen-temen.
Dayaning cipta cetha bakal nekakake sedya
TERJEMAHAN:
Banyak
orang yang sebelum mencoba melaksanakan pekerjaan sudah dipathok dengan
perkataan “Ah, saya tidak mampu”. Kekuatan dari perkataan “tidak mampu” akan
berakibat tidak mampu betul-betul. Ucapan itu hanya akan membuat sial diri
sendiri. Lebih-lebih apabila disertai malas berupaya. Semua yang diupayakan
tidak akan jadi. Semua hal yang tanpa upaya tidak mungkin bisa dicapai. Oleh
sebab itu percayalah pada diri sendiri. Matangkan tekad dalam hati dan
segeralah berkarya. Kekuatan manusia terletak dalam “cipta” sepanjang disertai
upaya yang sungguh-sungguh. Daya dari “cipta” akan memberikan hasil.
8.
SENGSARA: BISA KARENA HAL YANG KELIHATAN SEPELE;
Ora
ana critane wong kejungkel amarga kesandhung watu gedhe. Sing mesti merga
kesandhung watu cilik. Umpama tatu ya saka krikil sing lancip-lancip. Bab mau
aweh pituduh supaya kita ora nyepelekake marang barang sing katone sepele
amarga sing katone ora mingsra mau bisa dadi jalarane wong kejungkel tiba ing
papa.
TERJEMAHAN:
Tidak
ada veriteranya orang terjatuh gara-gara tersandung batu besar, pasti karena
batu kecil. Andaikan luka pun akibat kerikil yang tajam. Hal tersebut memberi
perunjuk supaya kita tidak menyepelekan barang yang kelihatannya sepele karena
yang kelihatan tidak seberapa itu bisa mengakibatkan kita sengsara.
9.
ORANG SENGSARA: AKIBAT KESALAHAN DAN ULAH SENDIRI;
Wong
kang sengsara uripe jalaran ana rong warna: kapisan saka kaluputane dhewe,
paribasan tanem tuwuh kang tansah kodanan lan pepanasen ora tau diopeni, dene
kang kapindho araga saka pokale dhewe. Paribasan tanem tuwuh kang tansah dipek
asile nganti ora kober thukul godhonge.
TERJEMAHAN:
Orang
yang sengsara hidupnya disebabkan dua hal: pertama karena kesalahannya sendiri,
ibarat tanaman yang selalu kehujanan dan kepanasan tetapi tidak pernah dirawat.
Sedangkan yang kedua karena ulahnya sendiri. Ibarat tanaman yang selalu dipetik
hasilnya sampai tidak pernah tumbuh daunnya.
10.
MAMPU MENGHADAPI COBAAN: SABAR;
Sabar
iku ingaran mustikaning laku, jumbuh karo unine bebasan: “Sabar iku kuncining
swarga”, ateges marganing kamulyan. Sabar, lire momot kuwat nandhang sakehing
coba lan pandadaraning ngaurip., nanging ora ateges gampang pepes kentekan
pangarep-arep. Suwalike malah kebak pangarep-arep lan kuwawa nampani apa bae
kang gumelar ing salumahe jagad iki.
TERJEMAHAN:
Sabar
adalah mustika kehidupan, sejalan dengan peribahasa “Sabar itu kunci sorga”,
yang berarti jalan menuju kemuliaan. Sabar berati mampu menghadapi semua cobaan
hidup, tetapi bukan berarti mudah putus asa kehilangan harapan. Sebaliknya
sabar adalah penuh harapan dan mampu menghadapi apa saja yang terjadi di muka
bumi ini.
11.
MASALAH: HADAPI DENGAN SENYUM;
Samangsa
lagi ngadhepi urip rekasa prayogane adhepana klawan esem gumuyu. Awit iku
senjata kang bisa gawe enthenging sanggan lan bakal numusi muluring pikir.
Nanging yen penandhangmu mau tansah kok adhepi kanti ulat kang suntrut adhakane
kowe bakal kentekan pikir kang wening, wusanane dadi nekad nuruti pokal kang
nerak bebener.
TERJEMAHAN:
Saat
menghadapi kesusahan hidup, tataplah dengan senyum. Karena hal itu merupakan
senjata yang bisa meringankan beban yang membawa kepada kejernihan otak. Tetapi
kalau kamu menghadapinya dengan muka masam, kamu akan kehilangan jernihnya
pikiran, akhirnya nekad dan melakukan tindakan yang melanggar aturan
PENUTUP
dan KESIMPULANYAL:
Jangan
mensugesti diri sendiri dengan kata “tidak mampu”. Keluh kesah berasal dari
diri sendiri. Kalau kita apes biasanya karena ulah kita sendiri dan terkadang
karena hal-hal sepele saja. Keluh kesah dan keraguan akan menutup sumber
kehidupan. Hadapi dengan tekad tetapi bukan nekad. Tetap dilandasi dengan
deduga, prayoga, watara dan reringa. Cobaan hadapi dengan sabar dan masalah dijawab
dengan senyum. Untung dan sial tidak ada yang langgeng. Ki Padmasusastra dalam
Layang Madubasa mengatakan:
Ora
ana kabêgjan lan kacilakan langgêng, amêsthi ana watêse, karsaning Allah:
sarupaning makluk isining dunya lakune nyakra manggilingan, mulane wong
kabêgjan aja pêpeka, wong kacilakan aja kêmba ambudi sarana, karo pisan dadia
widada.
TERJEMAHAN:
Tidak
ada keberuntungan dan kesialan yang abadi. Nesti ada batasnya. Sudah merupakan
kehendak Allah bahwa jalannya isi dunia ini “nyakra manggilingan” (berputar,
suatu saat di atas dan suatu saat di bawah). Oleh sebab itu orang yang sedang
senang jangan sembrana dan yang sedang sial jangan menyerah sehingga keduanya
tetap selamat.
He
he he . . . Edan Tenan. Salam Rahayu kanti Teguh Slamet Berkah Selalu Lurr.
Ttd:
Wong Edan Bagu
Pengembara
Tanah Pasundan
Tidak ada komentar:
Posting Komentar